Są to najczęściej małe i nieregularne wzniesienia w warstwie lakieru, które występują w różnej wielkości, formie, rodzaju i rozmieszczeniu. Spowodowane są wtrąceniami obcych cząsteczek ( np. kurzu) wtopione w lakier lub farbę. Jest to koszmar dla każdego lakiernika.
Przyczynami takiego zjawiska mogą być między innymi:
- niedostateczne oczyszczenia powierzchni przed malowaniem
- strzępiące się kombinezony malarskie i ścierki
- zanieczyszczenia w kabinie spowodowane przez brudne lub nieszczelne filtry
- zła cyrkulacja powietrza i nieprzepisowe nadciśnienie
- zasysanie zanieczyszczonego powietrza poprzez polerskie lub pyłki z innych pomieszczeń zakładu
- elektrostatyczne naładowanie elementów z tworzyw sztucznych
Dlatego tak ważne jest oczyszczanie podłoża przed nałożeniem lakieru w przypadku naładowania elektorstatycznego odpowiednim środkiem antystatycznym, regularne czyszczenie kabiny malarskiej i urządzeń filtrujących. Podczas naszych wizyt u firm na lakierniach, często zauważamy brak odpowiednich izolacji oraz oddzielania wentylacji od innych obszarów produkcji.
Często można spotkać się z wadą powłoki lakierowej, polegającą na wtrąceniu pod powłoką cynkową, które objawia się najczęściej po kilku miesiącach eksploatacji. Jego wygląd jest bardzo podobny do mechanicznego uszkodzenia powłoki lakierowej, ponieważ w środku podnoszącej się powłoki lakierowej widoczny jest punkt jej uszkodzenia. Dopiero po przeszlifowaniu widoczny jest miejscowy brak powłoki cynkowej.
Fot. Adam Warlinski Paint Coat by Lankwitzer
Najnowsze komentarze