Są to najczęściej małe i nieregularne wzniesienia w warstwie lakieru, które występują w różnej wielkości, formie, rodzaju i rozmieszczeniu. Spowodowane są wtrąceniami obcych cząsteczek ( np. kurzu) wtopione w lakier lub farbę. Jest to koszmar dla każdego lakiernika.

Przyczynami takiego zjawiska mogą być między innymi:

  • niedostateczne oczyszczenia powierzchni przed malowaniem
  • strzępiące się kombinezony malarskie i ścierki
  • zanieczyszczenia w kabinie spowodowane przez brudne lub nieszczelne filtry
  • zła cyrkulacja powietrza i nieprzepisowe nadciśnienie
  • zasysanie zanieczyszczonego powietrza poprzez polerskie lub pyłki z innych pomieszczeń zakładu
  • elektrostatyczne naładowanie elementów z tworzyw sztucznych

Dlatego tak ważne jest oczyszczanie podłoża przed nałożeniem lakieru w przypadku naładowania elektorstatycznego odpowiednim środkiem antystatycznym, regularne czyszczenie kabiny malarskiej i urządzeń filtrujących. Podczas naszych wizyt u firm na lakierniach, często zauważamy brak odpowiednich izolacji oraz oddzielania wentylacji od innych obszarów produkcji.

Często można spotkać się z wadą powłoki lakierowej, polegającą na wtrąceniu pod powłoką cynkową, które objawia się najczęściej po kilku miesiącach eksploatacji. Jego wygląd jest bardzo podobny do mechanicznego uszkodzenia powłoki lakierowej, ponieważ w środku podnoszącej się powłoki lakierowej widoczny jest punkt jej uszkodzenia. Dopiero po przeszlifowaniu widoczny jest miejscowy brak powłoki cynkowej.

Fot. Adam Warlinski Paint Coat by Lankwitzer

Follow by Email
Facebook
Google+
Youtube
LinkedIn
Instagram